понеділок, 13 червня 2016 р.

Відкритий урок на тему: М. Гоголь "Ніч перед Різдвом". Роль фантастики у повісті. Народні традиції і звичаї у творі. Елементи фольклору

Розробка уроку
вчителя зарубіжної  літератури
Конюшенко Тетяни Володимирівни

Клас: 6-А
Тема: М. Гоголь „Ніч перед Різдвом”. Народні традиції і звичаї у творі. Елементи фольклору (традиційні образи – відьма, чорт, місяць, різдвяні символи, елементи казки). Роль фантастики в повісті.
Мета уроку:  показати на прикладах з твору опис українських народних традицій у повісті; учити характеризувати героїв, порівнювати твори М. Гоголя «Ніч перед Різдвом» і Ч. Діккенса «Різдвяна пісня в прозі»; розвивати в учнів логічне мислення, творчі здібності, навички виразного читання, переказу, аналізу тексту, уважність, формувати читацьку культуру учнів; виховувати інтерес до звичаїв та свят українського народу, до творчості М.В.Гоголя.
Очікувані результати: учень (учениця) знає ключові факти про життя і творчість         М. Гоголя, про зв’язки письменника з Україною; знає зміст повісті «Ніч перед Різдвом» і може відтворити основні події твору; визначає роль фантастики у творі, аргументує свою думку, виявляє національні традиції й звичаї, елементи українського фольклору, що знайшли відображення у повісті (традиційні образи, символи, елементи казки тощо); висловлює власне враження від прочитаного.
Обладнання: підручник, хрестоматія, тексти повісті „Ніч перед Різдвом”, портрет письменника, виставка книг письменника, ілюстрації за повістю, мультимедійний проектор або комп’ютер (для презентації).
Тип уроку: урок застосування знань, умінь, навичок.
Епіграф: Різдво! Величне свято серця –
                  Во ім'я істини і вічності життя.
                                                         М. Бойко, сучасна українська поетеса
Хід уроку
І. Організаційний момент (1 хв.)
1. Слово вчителя.
Пролунав дзвінок
Починається урок
Будемо працювати старанно,
Щоб почути у кінці,
Що у 6-А класі
Діти просто молодці! (пауза)
            Любі, діти, у наш клас
         Завітали люди щирі
         Привітайте в добрий час
         Гостей посмішкою й миром.
2. Привітання дітей
            Ми вам раді, гості добрі
         І вітаєм щиро вас
         Та запрошуєм ласкаво
         На урок у 6 клас.
ІІ. Перевірка домашнього завдання
         Здійснюється в ході уроку.
ІІІ. Актуалізація опорних знань (3 хв.)
         На попередньому уроці ми вивчали біографію і творчість М. Гоголя, аналізували текст твору, визначали головних героїв повісті. Отож, давайте трішки пограємо і повторимо вивчений матеріал.
1. Літературна гра «Перевір знання тексту»

1.     Напередодні якого свята відбуваються події в повісті «Ніч перед Різдвом»? (Напередодні Різдва)
2.     Ім'я диканської відьми? (Солоха)
3.     Куди Солоха ховала своїх гостей? (У мішки)
4.     Ім'я дівчини, яку кохав Вакула? (Оксана)
5.     Що пообіцяв Вакула дістати Оксані у самої цариці? (Черевики)
6.     Що пообіцяла Оксана Вакулі, коли той дістане їй черевички? (Вийти заміж)
7.     Ім'я батька Оксани? (козак Чуб)
8.     Як називалося село, в якому жив гоголівський персонаж Вакула? (Диканька)
IV. Мотивація навчальної діяльності
1. Слово вчителя.
         Повість М. Гоголя «Ніч перед Різдвом» приваблює читачів цікавим сюжетом, описом незвичайних казково-містичних подій. А відбуваються ці події на тлі майстерно змальованих українських пейзажів. Як саме фантастичні елементи та описи природи втілюються у цьому творі та яку роль вони відіграють, ми з вами дізнаємося протягом уроку. З дитинства ми очікуємо морозну зимову ніч Різдва. Ось чому я обрала цей епіграф до уроку. Зверніть увагу як сучасна українська поетеса передала цими рядками велич Різдва. Різдвяні дні – це світлі дні, що приносять добро та тепло в наші душі, яке так необхідне кожному. Тому це свято так люблять , шанують українці і тому воно таке традиційне. Давайте зануримось у це свято, послухавши різдвяну пісню…..
         (Учні 6-А класу одягнені у вишиванки виходять посеред класу та починають співати колядку «Радуйся! Ой, земле, радуйся!». Колядка супроводжується відеороликом на мультимедійному проекті про народження Ісуса Христа).
Бесіда
1.     Як називається жанр пісні, яку ви щойно прослухали? (Колядка)
2.     Які колядки ви знаєте? («Небо і земля нині торжествують», «Нова радість стала», «Бог предвічний народився», найкращі авторські колядки Остапа Нижанківського «Бог ся рождає», Богдана-Ігоря Антонича «Народився Бог на санях», Ганни Гаврилець «Ой, питалася княжа корона» тощо.
3.     На яке свято прийнято співали колядки? (Різдво)
4.     Чи можемо ми віднести колядки до народних традицій?
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку. 
Ось чому сьогодні ми розглядаємо тему: «Народні традиції і звичаї у творі. Елементи фольклору (традиційні образи – відьма, чорт, місяць, різдвяні символи, елементи казки).
     Отже, запишемо тему. (Слайд №2) (запис теми у зошити).
У дні Різдва кожна людина очікує на диво, бо душа потребує його. Для одних таким дивом буде іграшка, про яку давно мріяв, для інших – очікувана зустріч з друзями, рідними  людьми. Є й такі, для яких дивом буде зустріч із цікавою книгою, що здатна перенести нас в невідомі краї, подарувати зустріч з улюбленими героями. Саме це і чекає сьогодні на нас.
ІV. Сприйняття нового матеріалу
         1. Бесіда.
-                  Які українські традиції святкування Різдва ви знаєте? Коли святкують Різдво?
-         Яка страва є головною на Різдво?
-         Які ще українські страви готують на Різдво?
-         Як святкують Різдво у вашій родині?
-         Які традиції святкування Різдва змальовуються за повістю «Різдвяна пісня в прозі» Ч. Діккенс?
-         Коли в Англії прийнято святкувати Різдво?
-         Яка головна страва готується на Різдво в Англії?
Діти, давайте зараз спробуємо скласти асоціативний ряд до слова Різдво. Які у вас виникають асоціації із образом Різдва?
-Запишіть, які асоціації виникають у вас із образом Різдва.
         «Асоціативний ряд».  (Слайд №5)
         - Які вам приходять на думку слова до літери Р?
Р – радість, родина
І – іскра, ікона
З – зірка
Д – диво, добро
В – вогонь, веселощі
О – очікування
Слово вчителя.

На минулому уроці ми поринули у світ героїв повісті «Ніч перед Різдвом». Цих героїв  об’єднує одне – всі події, у яких вони беруть учать відбуваються напередодні Різдвяної ночі. І, звісно, без вигадки, фантастики, фольклору у таку ніч не обійтися.
- Що таке фантастика?
Фантастика (з грецької «здібність уявляти» ) - світ химерних уявлень та образів письменника , який базується на основі раніше засвоєних фактів із реального життя.
- В яких жанрах фольклору найчастіше використовується цей прийом? (Елементи фантастики найчастіше використовуються  в казках, легендах, переказах).
- Що таке фольклор?
Фольклор – сукупність різних видів і форм словесної творчості, яка побутує в усній формі і створюється колективно.
         ۷ Завдання учням. Робота з текстом.
1. Назвіть фантастичних героїв повісті «Ніч перед Різдвом». (Чорт, Солоха, Пацюк)
2. Які народні вірування описуються у творі? (Віра у відьом і чортів.)
3. Хто виступає у повісті в ролі нечистої сили? (Чорт і відьма Солоха)
4. Чи викликають страх зображені в повісті  фантастичні істоти? Як вони виглядали? Зачитайте цитати їх образів.
5. Назвіть реальних героїв повісті «Ніч перед Різдвом». (Вакула, Оксана, Корній Чуб, дяк Осип Никифорович, козак Касіян Свербигуз, голова, парубки, дівчата).                                                                                                                                                       
6. Назвіть різдвяні символи, присутні у творі. (Колядки, зірка, яку носять колядники, народні пісні)
7. Наведіть приклади фантастики і містики в повісті М. Гоголя «Ніч перед Різдвом». (Чорт краде місяць, Солоха літає на мітлі та збирає зірки з неба, польоти Вакули із чортом, перетворення чорта на коня і т.д.).
8. Перекажіть епізод коли Вакула разом із чортом полетіли до Петербурга.
         Перегляд відеоролику з елементами фантастики. Порівняння з текстом твору, назвемо відмінності.
V. Застосування знань, умінь, навичок.
Підсумок уроку.
1. Давайте тепер з'ясуємо навіщо ці елементи фантастики М. Гоголь використав у творі? ( Щоб створити атмосферу казки, дива. Фантастика допомагає виявити суть героїв, їх прагнення, думки. Тримає у напрузі увагу читача. Адже Різдво – це мрія, казка, віра в добро, справедливість, навіть нечиста сила набуває позитивних рис. Як людина віруюча, автор відобразив у творі незриму присутність нечистої сили та її боротьбу за душу людини. Проте людина, яка має в душі Бога, завжди поборе диявола. Як Вакула переборов чорта. Отже, повість Гоголя   допомагає утвердити добро, без якого не можливі були б такі перетворення героїв, вчить нас бути добрими, милосердними, щедрими).
2. Чому у повісті автор приділяє велику увагу народним звичаям та традиціям святкування Різдва? (М. Гоголь був родом з України (Малоросії), нерідко він і сам коли був дитиною брав участь у веселому різдвяному дійстві та колядував разом із товаришами.
VІ. Оголошення домашнього завдання
Підготуватися до контрольної роботи за темою «Пригоди і фантастика».
        



Немає коментарів:

Дописати коментар