вівторок, 14 червня 2016 р.

Відкритий урок на тему: "О. Генрі. Новела «Останній листок». Специфіка образу Бермана

Клас: 7-Б
Тема: О. Генрі. Новела «Останній листок» - гімн людині, яка здатна до самопожертви заради ближнього. Специфіка розкриття образу Бермана (непримітна зовнішність, невдаха, найкращий «шедевр» митця). Образи дівчат, їхня динаміка.
Мета: поглибити знання учнів із творчості американського письменника О.Генрі; удосконалювати   навички аналізу художнього твору, розвивати вміння аналізувати та переказувати художній текст; аргументовано висловлювати особисте ставлення до проблем, що порушуються в творі; виховувати в учнів любов до життя, прагнення робити добро людям, уміння виживати в світі попри всі негаразди, толерантність та гуманізм, естетичні смаки.
Обладнання: портрет О. Генрі, наочність, ілюстрації за новелою, мультиме-дійний проектор.
Тип уроку: урок формування та вдосконалення вмінь і навичок.
                      Епіграф до уроку: У маленькому тілі часто таїться велика душа.
Англійська приказка
Хід уроку
І. Організаційний момент (1 хв.) (Слайд 1. )
ІІ. Перевірка домашнього завдання
         Здійснюється в ході уроку.
ІІІ. Актуалізація опорних знань (3 хв.)
         На попередньому уроці ми вивчали біографію і творчість О.  Генрі, аналізували текст твору, визначали головних героїв повісті. Отож, давайте трішки пограємо і повторимо вивчений матеріал.
 Літературна гра «Перевір свої знання»
(Слайд 2.)
1.     Назвіть справжнє ім'я О. Генрі. (Вільям Сідні Портер)
2.     На честь кого О. Генрі обрав собі такий псевдонім? (На честь відомого на той час французького фармацевта О. Анрі).
3.     Літературний жанр, до якого належить твір О. Генрі «Останній листок» (Новела)
4.     Що таке новела? (Новела – (з італ. – новина) -  невеликий за обсягом прозовий твір про незвичайну життєву подію з несподіваним фіналом).
5.     В яку пору року відбуваються основні події твору? (Восени, листопад)
6.     Які асоціації виникають у вас при згадуванні осені, описаної О.Генрі в новелі «Останній листок»? (смуток – печаль – страх – хворобливість – бруд – холодна злива – кінець – пронизливий вітер – похмуре небо)
7.     Назвіть імена головних героїв твору. (Джонсі, Сью, Берман)
8.     Звідки приїхали до міста героїні? (Сью приїхала зі штату Мен, Джонсі – зі штату Каліфорнія)
9.     Хто за професією були дівчата? (Художницями)
10.           Назва хвороби, яка бродила по колонії, торкаючись то одного, то другого своїми крижаними пальцями? (Містер Пневмонія).
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку . (Слайд 1)
     На сьогоднішньому уроці ми будемо удосконалювати   навички порівняльного аналізу художнього твору, розглянемо специфіку розкриття образу Бермана; вчитися визначати проблеми, що порушуються в творі; вчитися умінню виживати в світі попри всі негаразди, бути толерантними  та гуманними, виробляти в себе естетичні смаки.

Запишіть, будь ласка, тему уроку та епіграф у зошити.

IV. Мотивація навчальної діяльності
1. Слово вчителя.
(Слайд № 3)
Учитель. Новела О. Генрі «Останній листок» - сумна майже трагічна історія, сповнена глибокого переживання за долю героїв. У світовій літературі це одна з найкращих новел, яка розкриває тему відданої любові людини до людини, самопожертви заради іншого, взаєморозуміння та прагнення зробити добро іншому як засіб подолання життєвих негараздів. Давайте разом з вами пригадаємо та з'ясуємо якими постають образи головних героїв у творі?
Бесіда за змістом твору.
1.      Де відбувається дія твору? ((Дія відбувається у невеличкому районі Манхеттен у західній частині м. Нью-Йорка, де живуть бідні художники.).
(Слайд № 4 )
2.     Що трапилося з Джонсі?  (Дівчина захворіла на пневмонію.) 
3. Чому Джонсі рахувала листки плюща? (Тому що вона вважала, що з останнім листком вона помре). Перекажіть цей епізод тексту.
4. Чому лікар та Сью дуже хвилювалися за дівчину? (Тому що дівчина втратила надію на те, що одужає.) Наведіть цитату з твору.
5. Чи була мрія у Джонсі? (Так, вона мріяла намалювати Неаполітанську затоку.) 
     6. Що для цього їй потрібно було зробити? (поїхати до Італії в Неаполь) (Слайд № 5)
     7. Чому письменник, розповідаючи про американських художників, неодноразово згадує Італію?  (Італія вважається батьківщиною мистецтва. Саме там жили і черпали своє натхнення багато художників, музикантів, письменників)
(Слайди 6-7) Вчитель.  Неаполітанська затока – це візитна картка Італії.
8. До кого ще звертається Сью, щоб допомогти своїй подрузі Джонсі? (До Бермана).
9. Чому саме до нього звернулася Сью? (Він жив недалеко, напевно вони спілкувалися часто, бо мали спільне покликання – малювати).
(Слайд № 8)
10.  Хто такий Берман?  (художник)
11. Яким автор характеризує Бермана на початку твору? (Робота з текстом).

Перевірка домашнього завдання. Домашнім завданням вам було визначити повний образ Бермана. З'ясувати які мав вади і які мав позитивні риси характеру художник?
Отож, що ми можемо сказати про образ Бермана?

2.Асоціативний кущ (за типом айсберга)
невдаха         п'яничка        старий базіка              дивакуватий
   буркітливий дідок             Берман        мріяв створити шедевр
чуйний            добрий                      здатний до самопожертви, співчутливий, чуйний,
                                                            добрий, небайдужий
         тіло карлика, голова сатира

12.    Що все своє життя збирався створити художник Берман? Чи вдалося йому здійснити свій задум (Шедевр)? Яким чином? (намалював останній листок на стіні, де ріс плющ)
Вчинок Бермана – його мрія, його шедевр). Шедевр – винятково майстерний, досконалий витвір мистецтва.
 16.   Чи зумів Берман допомогти Сью? (Не так Сью, як Джонсі. Із півслова він зрозумів, що може поставити хвору дівчинку на ноги.)
15. Що трапилося з Берманом? (Малюючи листок плюща, Берман застудився й захворів. Кволий організм не витримав хвороби, і старий помер.) 
17. Як можна назвати вчинок, який здійнив Берман? (самопожертва)
18. Як можна оцінювати його вчинок? (Це вияв високої любові й милосердя в ім’я іншої людини.) 

13. З ким автор  порівнює Бермана? (Слайд № 9 )
14.
Чи випадковим є  порівняння  Бермана  з Мойсеєм? (Відомо, що Мойсей врятував іудеїв з єгипетського полону і вивів їх у землю обітовану. А Берман урятував життя Джонсі.)

Проблемна ситуація 
1. Для чого Берман жертвував собою?
 (Дивився на себе як на сторожового пса, спеціально поставленого захищати двох молодих художниць у студії нагорі)
2. Що зм
усило його вчинити саме так? (Він просто був дуже добрим і по-батьківськи любив дівчат. Це звичний стан його душі.) 
3. Чи стало Джонсі краще? (Цитати з твору) (Слайд № 10)
3. Який висновок зробила Джонсі, побачивши, що листок плюща залишився на гілці? (Цитата з твору)
—    Я була поганим дівчиськом, — сказала Джонсі. — Щось примусило цей останній листок залишитись там, де він є, щоб показати, яка я була противна. Це гріх — хотіти вмерти.
4.  Дослідницька робота.(Слайд №11).
- Символом чого був намальований листок? (Надії, що не вмирає, віри в майбутнє).

- А впродовж твору, що уособлює останній листок? («Коли впаде останній листок, я помру» - символ безнадії. Щось примусило цей останній листок залишитися там, де він є» - символ відродження).
Записати в зошит: Останній листок – символ безнадіі, символ відродження.

Слово вчителя. Діти, у нас також є намальований листок плюща, але на жаль, намальований не Берманом. Я хочу звернутися до вас за допомогою відродити цю рослину. Але для цього нам потрібно з'ясувати та дати відповідь на одне питання: «Яким повинне бути відношення Сью та Джонсі до оточуючого середовища, щоб пам'ять про Бермана не згасла на землі?» Написавши відповідь на листочках плюща, ми повинні прикріпити їх на рослині і таким чином листочки плюща відродяться!!!! 
 5.Інтерактивна вправа «Відродження плюща». 1 хв. На роботу.
         6. Прослуховування та перегляд відео кліпу «Останній листок» Світлани Копилової за мотивом новели «Останній листок» О.Генрі.
Бесіда.
- Чи вдалося авторці пісні Світлані Копиловій передати ідею твору? (Слайд № 12 )
VІ. Узагальнення і систематизація вивченого.

1. Робота за епіграфами:
«У маленькому тілі часто таїться велика душа. Англійська приказка».
(Слайд № 13)
- Прочитайте уважно епіграфи сьогоднішнього уроку. Про кого із героїв твору ці слова? Поясніть значення епіграфа. (Про Бермана. Він – людина дії. Зовні – невидний на вигляд, але в душі, щедра і добра людина). (Слайд № 14)
2. Інтерактивна вправа «Мікрофон». (Слайд 15)
- «Останній листок» О. Генрі за жанром – новела тому, що…»
- «Своєю новелою «Останній листок» О. Генрі хотів нам сказати, що …»
- «На уроці мені більше за все сподобалось…»
- Яке враження справила на вас новела О. Генрі «Останній листок»?
- Як ви розумієте назву новели О. Генрі?
VІ. Оголошення домашнього завдання
Прочитати та опрацювати біографію Герберта Джорджа Уелса. Новела «Чарівна крамниця»
VІІ. Оцінювання учнів.



    




Немає коментарів:

Дописати коментар